Autor: Marta Majnusz
Główne założenia innowacji:
Konflikty i spory to nieodłączna część ludzkiego życia, dlatego tak ważna jest edukacja w zakresie rozwiązywania konfliktów. Oczekiwanym efektem realizowanej innowacji jest założenie w Szkole Klubu Mediatora. Mediacja rówieśnicza jest metodą rozwiązywania konfliktów wśród dzieci i młodzieży na terenie szkoły, w obecności mediatora rówieśnika.
Korzyści płynące ze stosowania mediacji to poprawa komunikacji, obniżenie poziomu konfliktu i zapobieganie jego eskalacji. Ta forma rozwiązywania sporów pomaga także w utrzymaniu poprawnych relacji, co jest bardzo ważne w zespole klasowym. Uczniowie mają również szansę przejąć odpowiedzialność za rozwiązywanie nieporozumień między sobą.
Innowacja skierowana jest do uczniów klas 5 i 6. Zajęcia będą odbywały się w formie warsztatów. W trackie spotkań z całymi klasami zostaną poruszone zagadnienia związane z inteligencją emocjonalną i poprawną komunikacją (uważne słuchanie, umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji, komunikowania swoich potrzeb). Uczniowie zdobędą podstawową wiedzę na temat tego czym jest konflikt, jakie są sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych oraz czym jest mediacja i jaka jest rola mediatora.
Kolejnym krokiem będzie wybór mediatorów rówieśniczych, przeszkolenie mediatorów i założenie Klubu Mediatora. Na każdym etapie mediacji rówieśniczych uczniowie będą mogli korzystać ze wsparcia nauczyciela- opiekuna.
Cele innowacji:
- Rozpowszechnianie wiedzy o mediacjach;
- Propagowanie bezprzemocowego rozwiązywaniu konfliktów;
- Rozwijanie kompetencji społecznych;
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych;
- Rozwijanie empatii, przyjęcia perspektywy drugiej osoby;
- Rozwijanie postawy tolerancji, dialogu i współpracy;