Autor innowacji: mgr Anna Robak-Ostręga nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, logopeda, terapeuta ręki
Rodzaj innowacji : innowacja pedagogiczna o charakterze metodyczno – organizacyjnym
Okres realizacji : wrzesień 2023r. – czerwiec 2024r.
Kogo dotyczy innowacja: Program adresowany jest do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej nr 3 w Siemianowicach śląskich objętych w roku szkolnym 2023/2024 terapią logopedyczną
Na czym polega nowatorski charakter
„ W święta nietypowe sprawna rączka pomaga w prawidłowej wymowie” to cykl zajęć mających na celu rozwijanie motoryki małej i dużej u uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych środków plastycznych, elementów metod terapeutycznych i kalendarza świąt nietypowych. Niniejsza innowacja ma na celu podniesienie zdolności manualnych uczniów oraz szerzenie idei poznawania poprzez doświadczanie z wykorzystaniem tematyki bazującej na kalendarzu świąt nietypowych. Ma ona zachęcać i motywować do polisensorycznego poznawania świata poprzez manipulowanie przedmiotami o rożnych fakturach, kształtach, konsystencji. W rozwijaniu motoryki małej i wrażliwości na dotyk wykorzystane zostaną wszelkie wykonane własnoręcznie lub dostępne masy plastyczne i inne przedmioty. Uczniowie będą wykonywać także tematyczne prace plastyczne, techniczne z wykorzystaniem różnorodnych materiałów . Zajęcia wzbogacone będą elementami terapii ręki w postaci:
– masażu dłoni;
– ćwiczeń ruchów precyzyjnych (przydatnych do trzymania narzędzia pisarskiego);
– ćwiczeń przedramion, nadgarstków;
– ćwiczeń koordynacji wzrokowo-ruchowej;
– ćwiczeń wzmacniających obręcz barkową, poprawę stabilizacji, czucia;
– ćwiczeń postawy ciała przy pracy stolikowej;
– ćwiczeń stabilizacyjnych;
– ćwiczeń percepcji czuciowej;
– ćwiczeń percepcji wzrokowej;
– ćwiczeń manipulacji;
– ćwiczeń rozwijających grafomotorykę.
Cele do osiągnięcia, spodziewane efekty, przewidywane osiągnięcia
Cel główny:
– stymulowanie rozwoju motoryki małej i dużej i wpływanie na wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej u dzieci pozwalające na kreatywne działania bazujące na kalendarzu świąt nietypowych
Cele szczegółowe:
– uatrakcyjnienie pracy z uczniami poprzez zapoznanie ich z kalendarzem świat nietypowych,
– budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę i usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców,
– dostarczanie wrażeń dotykowych i poznania dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów bazujących na kalendarzu świąt nietypowych,
– rozwijanie sprawności dłoni, umiejętności chwytu i koordynacji pomiędzy dłońmi poprzez ćwiczenia i zadania nawiązujące do święta nietypowego obowiązującego danego dnia,
– usprawnianie sprawności grafomotorycznej i nauka pisania poprzez stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej uczniów
Przebieg realizacji (plan, harmonogram)
Zajęcia realizowane będą wg planu podczas zajęć logopedycznych -raz w miesiącu dla każdej z grup objętych programem. Innowacja będzie realizowana przy zastosowaniu aktywnych metod pracy. Większość zadań może być realizowana w grupie, co wiąże się z nabywaniem u dzieci umiejętności pracy z innymi, komunikowania się, dzięki czemu każdy uczestnik może w maksymalny sposób rozwijać swoje zainteresowania, zdolności i umiejętności. Wszystkie ćwiczenia wykonywane są naturalnie, spokojnie i dobrowolnie. Wytwory prac są omawiane, prezentowane i pozytywnie oceniane. Wprowadzenie do terapii ręki kalendarza świąt nietypowych otworzy przed uczniami nowe możliwości wyrazu i opanowania stanów uczuciowych poprzez kreatywne ćwiczenia.
Wrzesień – dzień kropki
Październik – dzień ośmiornicy
Listopad- dzień kredki
Grudzień – dzień gry w karty
Styczeń – dzień popcornu
Luty – dzień kota
Marzec- dzień żelków
Kwiecień – dzień tęczy
Maj – dzień ślimaka
Czerwiec – dzień jojo
Ewaluacja
Program zakończony będzie ewaluacją. Narzędziami sprawdzającymi efekty terapeutyczne będą metody bezpośrednie: analiza dokumentów, wywiady z nauczycielami, rozmowy z rodzicami i uczniami, obserwacja uczniów podczas zajęć, analiza postępów uczniów. W trakcie trwania ewaluacji, będzie dokonywana ocena innowacji. Głównym zadaniem ewaluacji będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy założenia i cele programu zostały osiągnięte i czy program może być kontynuowany.