Rodzaj innowacji: metodyczna
Autor innowacji: Emilia Gontarczyk
Nauczyciel wdrażający innowację: Emilia Gontarczyk, Beata Bętkowska
Uczniowie objęci innowacją: uczniowie klasy 1a i 1b
Data wprowadzenia innowacji: październik 2024
Data zakończenia innowacji: maj 2025
Założenia innowacji:
Innowacja „Literki w akcji” jest zgodna z Podstawą Programową edukacji wczesnoszkolnej. Dąży do rozwijania kompetencji kluczowych u wychowanków poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu/liter. Pomaga wprowadzać litery w klasie pierwszej przy wykorzystaniu różnorodnych metod. Zachęca tym samym do aktywnego zaangażowania uczniów w proces nauki.
Współpraca dzieci podczas wspólnego układania liter z różnych darów natury rozwijają kompetencje społeczne, takie jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów. Innowacja pozwala dzieciom odkryć, że nauka liter to fascynująca podróż i szansa na obcowanie z naturą.
Cele innowacji
Cel ogólny:
rozwijanie kompetencji kluczowych
Cele szczegółowe:
Uczeń
– poznaje litery poprzez zabawę i zadania stawiane mu do wykonania,
– rozbudza inwencję twórczą i kreatywność,
– rozwija umiejętności społeczne,
– rozwija sprawność motoryczną
– rozwija umiejętności przyrodnicze
Przebieg innowacji
Działania innowacyjne obejmują uczniów klas 1a i 1b. Będą odbywać się w ramach zajęć obowiązkowych edukacji wczesnoszkolnej. od października 2024 roku do stycznia 2025 roku (1 etap) i od lutego do maja 2025 roku (2 etap).
Nauczyciele wdrażający innowację wykonują ze swoją klasą zadania przedstawione przez organizatora, wykorzystując wprowadzaną w tym czasie literę lub litery. Nauczyciel wraz z uczniami podczas wyjścia poza budynek szkoły, będzie układać kształty poznanych liter z darów natury ( szyszek, gałęzi, kasztanów, liści, śniegu, kamyków itd). Dzięki czemu utrwalenie liter będzie też doskonałym pretekstem do aktywności fizycznej oraz rozwijania i utrwalania wiedzy przyrodniczej.