U nos na Górnym Śląsku

I WSTĘP

  1. AUTOR: Joanna Miłek
  2. MIEJSCE WDRAŻANIA DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ: Szkoła Podstawowa nr 3 w Siemianowicach Śląskich
  3. CZAS TRWANIA INNOWACJI: X 2024 – V 2025r.
  4. TYP INNOWACJI: metodyczno- programowa
  5. ZASIĘG: Innowacja realizowana będzie podczas zajęć edukacyjnych w klasie 3a

II OPIS INNOWACJI

Pierwszym celem wprowadzenia tej innowacji jest zdobycie przez uczniów informacji i wiedzy o jego środowisku regionalnym, przygotowanie do uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym. Drugim celem jest wytworzenie więzi ze Śląskiem i wytworzenie poczucia tożsamości, dzięki czemu uczniowie będą się identyfikować ze swoją „małą ojczyzną” oraz zachęcenie uczniów do zaangażowania się w działania na rzecz regionu, czy też jego miejscowości, a także dostrzeganie cech wyróżniających Górny Śląsk na tle innych regionów Polski.

  1. Cele szczegółowe innowacji
    • zapoznanie z śląskim alfabetem,
    • popularyzowanie gwary śląskiej,
    • zapoznanie z historią i kulturą wybranych miast Górnego Śląska,
    • poznawanie i dostrzeganie piękna krajobrazu Górnego Śląska,
    • utrwalanie tradycji związanych z Górnym Śląskiem,
    • dzielenie się zdobytą wiedzą w lokalnym środowisku (strona facebookowa szkoły, udział w uroczystościach szkolnych oraz konkursach, )
    • rozwijanie tradycji związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej oraz szacunku do historii i dziedzictwa własnego regionu
    • wyzwalanie aktywności artystycznej dziecka i umożliwienie aktywnego uczestnictwa w uroczystościach i imprezach szkolnych,
    • kształtowanie osobowości ucznia,
  1. Formy i metody pracy:
    • praca z tekstem źródłowym
    • gromadzenie i analiza informacji z różnych źródeł,
    • obserwacja najbliższego otoczenia
    • zajęcia warsztatowe,
    • praca grupowa i indywidualna,

4. W wyniku uczestniczenia w działaniach innowacyjnych uczeń:

  • zna śląski alfabet,
  • wypowiada się na temat wybranych zwyczajów i obrzędów,
  • zna wybrane słowa oraz zwroty w gwarze śląskiej, tradycję, kulturę, zabytki wybranych miast Górnego Śląska
  • dostrzega różnice pomiędzy językiem literackim a gwarą,
  • rozumie potrzebę ochrony przyrody i zabytków,
  • dostrzega charakterystyczne dla regionu tradycje, potrawy, stroje,
  • wykorzystuje wiedzę w praktyce,
  • dzieli się wiedzą z innymi,
  • aktywnie pracuje indywidualnie oraz w grupie

5. Plan działań innowacyjnych:

a/ Zapoznanie ze śląskim alfabetem na podstawie alfabetu zamieszczonego w „Elementarzu śląskim” M. Szołtyska na podstawie wiersza Juliana Tuwima

b/ „Położenie, środowisko geograficzne i krajobraz Górnego Śląska c/ Czytamy wybrane wiersze i historie w gwarze śląskiej

d/ Tworzymy słowniczek wyrazów – Śląsko godka

e/ Prezentacja umiejętności posługiwania się gwarą śląską f/ Wybrane zabytki Górnego Śląska

g/ Dawne zwyczaje śląskie – Boże Narodzenie, Wielkanoc itd.

h/ Wycieczka do skansenu w Chorzowie i/ Strój śląski.

k/W śląskiej kuchni, czyli gotowanie po śląsku

l/ Z wizytą na lokalnych cmentarzach, odwiedzamy groby powstańców śląskich i zapalamy na nich znicze

ł/ Konkurs recytatorski w gwarze śląskiej – prezentacja wybranego wiersza Juliana Tuwima w przekładzie Marka Szołtyska.

6. Ewaluacja:

Ewaluacja będzie miała charakter ciągły i obejmie: atrakcyjność programu oraz pracę uczniów: obserwacja uczniów w czasie zajęć, ich zaangażowanie podczas pracy.