I WSTĘP
- AUTOR: Joanna Miłek
- MIEJSCE WDRAŻANIA DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ: Szkoła Podstawowa nr 3 w Siemianowicach Śląskich
- CZAS TRWANIA INNOWACJI: X 2024 – V 2025r.
- TYP INNOWACJI: metodyczno- programowa
- ZASIĘG: Innowacja realizowana będzie podczas zajęć edukacyjnych w klasie 3a
II OPIS INNOWACJI
Pierwszym celem wprowadzenia tej innowacji jest zdobycie przez uczniów informacji i wiedzy o jego środowisku regionalnym, przygotowanie do uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym. Drugim celem jest wytworzenie więzi ze Śląskiem i wytworzenie poczucia tożsamości, dzięki czemu uczniowie będą się identyfikować ze swoją „małą ojczyzną” oraz zachęcenie uczniów do zaangażowania się w działania na rzecz regionu, czy też jego miejscowości, a także dostrzeganie cech wyróżniających Górny Śląsk na tle innych regionów Polski.
- Cele szczegółowe innowacji
- zapoznanie z śląskim alfabetem,
- popularyzowanie gwary śląskiej,
- zapoznanie z historią i kulturą wybranych miast Górnego Śląska,
- poznawanie i dostrzeganie piękna krajobrazu Górnego Śląska,
- utrwalanie tradycji związanych z Górnym Śląskiem,
- dzielenie się zdobytą wiedzą w lokalnym środowisku (strona facebookowa szkoły, udział w uroczystościach szkolnych oraz konkursach, )
- rozwijanie tradycji związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej oraz szacunku do historii i dziedzictwa własnego regionu
- wyzwalanie aktywności artystycznej dziecka i umożliwienie aktywnego uczestnictwa w uroczystościach i imprezach szkolnych,
- kształtowanie osobowości ucznia,
- Formy i metody pracy:
- praca z tekstem źródłowym
- gromadzenie i analiza informacji z różnych źródeł,
- obserwacja najbliższego otoczenia
- zajęcia warsztatowe,
- praca grupowa i indywidualna,
4. W wyniku uczestniczenia w działaniach innowacyjnych uczeń:
- zna śląski alfabet,
- wypowiada się na temat wybranych zwyczajów i obrzędów,
- zna wybrane słowa oraz zwroty w gwarze śląskiej, tradycję, kulturę, zabytki wybranych miast Górnego Śląska
- dostrzega różnice pomiędzy językiem literackim a gwarą,
- rozumie potrzebę ochrony przyrody i zabytków,
- dostrzega charakterystyczne dla regionu tradycje, potrawy, stroje,
- wykorzystuje wiedzę w praktyce,
- dzieli się wiedzą z innymi,
- aktywnie pracuje indywidualnie oraz w grupie
5. Plan działań innowacyjnych:
a/ Zapoznanie ze śląskim alfabetem na podstawie alfabetu zamieszczonego w „Elementarzu śląskim” M. Szołtyska na podstawie wiersza Juliana Tuwima
b/ „Położenie, środowisko geograficzne i krajobraz Górnego Śląska c/ Czytamy wybrane wiersze i historie w gwarze śląskiej
d/ Tworzymy słowniczek wyrazów – Śląsko godka
e/ Prezentacja umiejętności posługiwania się gwarą śląską f/ Wybrane zabytki Górnego Śląska
g/ Dawne zwyczaje śląskie – Boże Narodzenie, Wielkanoc itd.
h/ Wycieczka do skansenu w Chorzowie i/ Strój śląski.
k/W śląskiej kuchni, czyli gotowanie po śląsku
l/ Z wizytą na lokalnych cmentarzach, odwiedzamy groby powstańców śląskich i zapalamy na nich znicze
ł/ Konkurs recytatorski w gwarze śląskiej – prezentacja wybranego wiersza Juliana Tuwima w przekładzie Marka Szołtyska.
6. Ewaluacja:
Ewaluacja będzie miała charakter ciągły i obejmie: atrakcyjność programu oraz pracę uczniów: obserwacja uczniów w czasie zajęć, ich zaangażowanie podczas pracy.